5G teknolojisi, akıllı telefonlara ve mobil ağlardaki diğer cihazlara çok daha hızlı kablosuz geniş bant hızları getiriyor ve bu yüzden de oyun sektörü kavramını yeniden tanımlaması bekleniyor. Bu kapsamda Hatch isimli bir platform başlatan Sprint firması, daha çok oyunculu oyunlar, abonelik hizmetleri ve bulut sistemi gibi pek çok yeniliği vadediyor.
5G alanında düzenlenen bir konferansta röportaj veren Sprint 5G stratejisinin Başkan Yardımcısı Bryan Fries, Hatch Ticari Ortaklıklar Başkan Yardımcısı Nick Thomas ve Treasure Data Çözüm Hesabı Yöneticisi Marc Cook, 5G ve Hatch’in ne olduğu ve oyun sektörünü nasıl etkileyeceğini anlattı. Bu yazımızda ise röportajdan derlenen başlıklara kısa bir bakış atacağız.
Hatch nedir ve ne vadediyor?
Hatch mobil, bir oyun akışı platformudur. Oyun yayıncılığı ve abonelik hizmetlerinin “gelecek” olduğuna inanıyoruz. Yaptığımız şeyse, kullanıcının mobil cihazına yüklediği bir uygulama olan Hatch'i getirmek. Bu uygulamada bir portföy var. Bu noktada 150'den fazla oyunumuz var ve daha birçokları geliyor.
Kullanıcı, içeriğe göz atabilir, ilginç olduğunu düşündüğü oyunları bulabilir veya denemek istediği oyunlara ulaşabilir ve Sprint’in 5G ağının gücü sayesinde oyunları doğrudan veri merkezinden cihaza aktarabilir. Kısacası Hatch’in, bulut tabanlı bir mobil platform olduğunu söylemek mümkün.
Hangi trendlerin oyun geliri üzerinde en fazla etkisi oldu ve gelecekte bu nasıl değişecek?
Kendi açımdan gördüğüm ve hepimizin hemfikir olduğu şey, ücretsiz oynanabilecek mobil oyun. Mobil, büyümekte olan ve çok ciddi bir oyun platformudur. Buradaki etki ise gerçekten çok fazla ücretsiz oyunun var olması. Bir oyundan para kazanmak veya oyunu belirli bir ücret karşılığında sunmak çok ciddi bir mücadeledir.
Muhtemelen gördüğüm en büyük trend budur; ücretsiz oyunlar. Ancak aynı zamanda, daha fazla satın alma ve abonelik hizmetleri sağlayacak olan oyun kültürünü arttırmanın, oyunlara daha fazla oyuncu getireceğini düşünüyorum.
Bu bulut sistemi tüketicilere ne gibi faydalar sağlayacak?
Kısa vadede, piyasaya gerçekten 5G vaadiyle gelen bazı modeller mevcut. Bu, herhangi bir ekranda, herhangi bir zamanda, herhangi bir yerde oyun oynama vaadidir. Bu, gelecekte 5 milyar oyuncu gibi bir sayıya ulaşması gereken talebi azaltmaya yardımcı olan bir mekanizmadır.
Üst seviye oyun deneyimlerini daha taşınabilir ve her yerde oynanabilir yapmaktan bahsediyoruz, bu önemli. Dışarıda bu hizmetleri piyasaya sürmeye başlamış, bir eve kablosuz olarak ve özel bir oyun deneyimi için yüksek donanım kullanma gereksinimini ortadan kaldıracak şirketler var.
Bu sistemler sayesinde kullanıcılar, Netflix tarzı abonelik sistemiyle birden fazla oyunu deneyimleyebilecek ve beğenmediği oyunları atlayabilecek. Kısacası herhangi bir içeriği tüketmekle aynı şekildedir. İnsanlar daha çok şey deneyecek.
5G, diğer oyun teknolojilerine nasıl uyacak?
Bu noktada tartıştığımız şey, bir oyun açısından zaten aşina olduğumuz içeriğin nasıl tüketileceği ile ilgilidir. Perakende paket ortamından, abonelik tabanlı portföy servisine ve bununla birlikte gelen tüm avantajlara geçiş yapacağız. Sanal gerçeklik temelli oyunları ele alırsak; 4G ağlarında iyi çalışır, ancak 5G'de büyük miktarda artırılmış kapasite ve oldukça düşük gecikme süresi olduğunda, etkileşimin tepkisi gerçek zamanlıdır. Orada çok daha fazla potansiyel var.
Sanal gerçeklik, kaliteli bir VR deneyimi yaşamış olanlar için süper etkileyicidir, ancak cihazların form faktörü ve mevcut video kalitesi de dahil olmak üzere hala sakatlıklar vardır. İyi video kalitesi istiyorsanız, hala kablolara ve iyi donanımlı bir PC’ye ihtiyacınız var. 5G ise bu gereksinimleri hafifletme sözü veriyor.
Google’ın Stadia'sı, Apple’ın Arcade’i var, Hatch'in bu diğer hizmetlerden farkı ne?
Bir ayırt edici özellik olarak sosyal özelliklere odaklanmak ve sosyal medyayı gerçekte platformun bir parçası haline getirmek için çalışıyoruz. Bu, sosyalleşebilme özelliklerine sahip bir oyun meselesi değil. Bunlar, yarattığımız teknolojiden güç alan, oyuncularla bağlantı kurabileceğiniz, oyununuzu paylaşabileceğiniz, başkalarını size katılmaya ve birlikte oyun oynamaya davet edebileceğiniz platformumuzun içindeki özelliklerdir.
Bir başka farklılık ise, bizim bu her iki platformun güzel bir karışımı olmamızdır. Tüm premium içeriğe ve abonelik modeline sahipsiniz, ancak yalnızca mobilite için üretilmiş bir akış ortamında yer alıyorsunuz. Hatch'in diğer eşsiz bileşeni budur. Bu seninle birlikte dünyaya götürebileceğin bir şey, sabit kablolu bir bağlantıya sahip ve evde olmanıza gerek yok.
5G, daha yaygın bir hale geldikçe daha fazla insan 5G oyununun avantajlarından faydalanabilir mi?
Eylül ayından itibaren yaklaşık 11 milyon kişiye ulaşıyoruz. Bu küçük bir sayı değil, fakat 320 milyon da değil. Her yerde bulunmadan önce çok yolumuz var. Şu anda 9 pazarda çalışıyoruz ve gelecek yılın ilk çeyreğine kadar bu kapsama dahilinde üssel büyüme göreceksiniz. Bu, kendi içinde heyecan verici sayılabilir.
Hatch gibi platformlar, bir ağın üzerine başka bir ağ kurmak mantığıyla çalışıyor ve oldukça maliyetli bir iş. Böyle bağımsız şirketler, geleceği ve oyun sektörünü kökünden değiştirebilecek mi, ilerleyen günlerde göreceğiz. Ancak bu tarz girişimlerin, desteklenmesi gereken oldukça ciddi işler olduğunu söylemek gerek.