Resident Evil serisi tam 27 yıllık oldukça köklü bir video oyun serisi. Nesillerdir yeni oyunlarıyla bizlerle buluşan, zombilerle ve çeşitli gizemli yaratıkları ile hayatta-kalma ve korku-aksiyon deneyimini bizlere başarıyla yaşatan oyun serisi, Capcom’un eski oyunları yeniden yapımları ile tekrar sunması ile birlikte yeni nesil oyuncular tarafından da deneyimlenebiliyor ve seriye ilk defa giriş yapacaklar için çok iyi bir fırsat sunuyor.
Capcom’un daha önce de Remake çalışmaları olsa da, 2019’da Resident Evil 2 Remake ile başlayan süreç sonrası Resident Evil 3 Remake de çıkışını yapmıştı. Bu oyunlarla seriye ilk defa giriş yapan yeni nesil oyuncular için sonraki oyunların da yeniden yapımı tartışılıyordu ve Resident Evil 4 konuşulmaya başlanmıştı. Önce çeşitli tartışmalar, sızıntılar ve ardından resmi duyuru ile birlikte büyük bir hype oluşmuştu. İşte o gün geldi ve serinin belki de en etkili oyunlarından birisi olan Resident Evil 4, yeniden yapımı ile karşımızda. Bugün, spoiler vermemeye çalışarak eksileri ve artılarıyla Resident Evil 4 Remake’i inceliyoruz. Keyifli okumalar.
Editör Notu: İncelememizde ufak miktarlarda spoiler yer alabilir.
Resident Evil 4 Remake (2023)
- Piyasaya Sürülme Tarihi: 24 Mart 2023
- Geliştirici: Capcom
- Yayıncı: Capcom
- Platformlar: PlayStation 5, Xbox Series X/S, Microsoft Windows,
- İnceleme yapılan platform: Xbox Series S
Artılar:
- Grafik ve atmosfer etkileyici
- Yeni bıçak kullanım sistemi oldukça başarılı
- Craft sistemi ayrı bir deneyim katıyor
- Düşmanlar artık çok daha agresif
- Merchant diyalogları ve yeni sistemi başarılı
- Yan görevlerin getirisi oldukça yüksek
- Hazine toplamak keyifli
- Xbox performansı oldukça tatmin edici
- Müzikler atmosfere çok uyumlu
- Silah çeşitliliği ve geliştirme seçenekleri oldukça yeterli
- QTE sahnelerinin kaldırılması çok iyi olmuş
- Çanta özelleştirmeleri ve uğurlukları başarılı
- Atış poligonu çok keyifli
- Alt yazı kişiselleştirme seçenekleri oldukça geniş
- Ara sahneler çok güzel gözüküyor
Eksiler:
- Bulmacalar oldukça basit tasarlanmış
- Craft için gereken kaynaklar envanter kullanımını sınırlandırıyor
- Ashley’ı korumaya çalışmak hala zor ve sinir bozucu
Yabancı basından müthiş puanlar: Oyun hakkındaki genel düşünceler neler?
Yabancı basına baktığımızda Resident Evil 4 Remake’in inceleme puanları gerçekten dudak uçuklatıyor. Orijinal oyunun başarısının ardından şimdi tam 18 yıl sonra yeniden yapımı ile birlikte oluşan büyük beklenti büyük ölçüde karşılanmış gözüküyor. Oyuna genel olarak bıçak kullanımı, craft sistemi ve mini bir gizlilik imkanı sunan eğilme sistemi üzerinden oldukça övgü gelmiş durumda. Yeni mekaniklerin genel olarak oyuna oldukça yakıştığı düşünülüyor. Oyuna, Capcom’un yaptığı en iyi Resident Evil yeniden yapımları arasında zirveye oynayan bir oyun gözüyle bakılıyor.
Opencritic üzerinde oyunun eleştirmen ortalaması 92/100 iken Metacritic üzerindeki puanı ise 93/100 olarak gözükmekte. Oyuna oldukça popüler olan basın kuruluşları IGN ve GameSpot tarafından 10/10 verilmiş. Biraz daha derine inersek oyunun neredeyse 80 puanın altına hiç inmediğini görüyoruz. Oyuna 80 puan altı veren kuruluş yok denecek kadar az. Oyun hakkındaki düşünceler üst düzeyde olumlu.
Resident Evil 4 Remake’ten beklentiler nelerdi?
Öncelikle çoğu eski oyuncu için seriye ve özellikle video oyun sektörüne ilham vermiş olan orijinal oyunun kendi halinde çok başarılı bir yapım olduğunu söylemek gerekiyor. Oyuncular tam 18 yıl sonra bu başarılı oyunun yeniden yapımını deneyimleyeceklerdi ve haliyle çok büyük bir beklenti vardı. Her ne kadar bazı oyunculardan Resident Evil 4’ün hâlihazırda oturmuş bir oyun olduğuna ve bir yeniden yapıma ihtiyaç duymadığını duysak da grafik anlamında yenilenmesi özellikle yeni nesil oyuncular için önem teşkil etmekteydi. Orijinal oyuna sadık kalınıp üzerine yeni mekanikler ile güzel dokunuşlar yapılırsa tadından yenmeyecek bir yapım olma ihtimali de artacaktı.
Tabii bir de işin geliştirme aşaması var. Capcom, Remake işinde çok başarısız olmasa da Resident Evil 2’nin başarılı yeniden yapımından sonra Resident Evil 3 ile gelen hayal kırıklığı ile oyuncularda bir şüphe başlamıştı. Resident Evil 3 orijinal oyunun pek çok yerini kestirip atmış ve oldukça kısa süren başarısız bir Remake olarak karşımıza çıkmıştı. Resident Evil 4 için tek şüphe başarısız yeniden yapımlar arasına katılma olasılığıydı. Peki Resident Evil 4 Remake büyük beklentileri karşılayıp şüphelere iyi bir cevap vermeyi başardı mı? Yeni mekanikler ve dokunuşların yanında orijinale sadık kalmayı da başarabildi mi? Gelin, artıları ve eksileri ile göz atalım.
Leon ile başkanın kızı Ashley’in peşinde: Resident Evil 4 Remake bizlere ne anlatıyor?
Oyunun hikayesi, Resident Evil 2’de yaşanan onca olaydan sağ bir şekilde kurtulan ve sonrasında büyük bir füzeyle yok olan Racoon City'i terk etmiş Leon S. Kennedy, olayların ardından yaşadıklarını kolay kolay unutamasa da Amerika Birleşik Devletleri için ajanlık yapmaya başlamıştır. Binbaşı Krauser’ın komutasında işkence dolu zorlu ajanlık eğitimlerine katılan Leon, başkanın kızıyla alakalı zorlu bir görev alır. Açıklanana göre ABD başkanının kızı Ashley Graham, Avrupa’da bir köyde esir tutulmaktadır ve Leon’dan Ashley’i kurtarması istenmektedir. Leon, başkanın direkt emriyle İspanya yerel polislerin yardımıyla bölgeye gider.
Leon'un, Ashley’i kurtaracağı köy halkının Las Plagas adlı virüs ile birlikte zihinsel olarak Osmund Saddler tarafından yönetilen Los Illuminados tarikatına bağlanmıştır. Bu tarikat virüsü kullanarak tüm halkı kontrol edilebilir birer kukla canavar haline getirmiştir. Leon, bu korkunç parazit virüs ve tarikattan Ashley’ı kurtarmak ve gizemini öğrenmek için maceraya atılır. Oyunun hikayesi orijinal oyunla neredeyse birebir olacak şekilde aktarılmış durumda. Oldukça güzel ve gizemli bir hikayesi olduğunu söyleyebilirim. Özellikle oyun içinde bulduğumuz notlarla hikayenin derinlerine inebiliyoruz. Oyun boyunca hikayenin gizemi devam ediyor. Bazı sahneler ve mekanlar değiştirilmiş veya oyundan çıkarılmış olsa da ortaya oldukça rafine ve başarılı bir hikaye çıkmış. Hikaye ve hikaye sunumu oldukça başarılı.
RE Engine döktürüyor: Resident Evil 4 Remake’in Grafikleri ve Atmosferi
Yeniden yapım oyunların belki de en dikkat çekici unsurlarından birisi de grafikleri ve atmosferi. Genellikle yeni oyun motorlarıyla geliştirilen yeniden yapımlar, yüksek ve yeni teknolojileri içerisinde barındırıyor. RE Engine ile geliştirilen oyunda ışıklandırmalar, kaplamalar, animasyonlar, yüz ifadeleri ve çok daha fazlası Resident Evil 4 Remake’te harika gözüküyor. Ayrıca Leon’un animasyonları çok daha akıcı ve yumuşak hale getirilmiş. Hatırlayacak olursanız orijinal oyundaki animasyonlar zamanın şartları dolayısıyla oldukça keskin ve sertti. Yeniden yapımda Leon ile yaptığınız her hareketin keyfini her animasyonda doyasıya yaşayabiliyorsunuz ve çok güzel gözüküyorlar. Ayrıca nişan alırken Leon artık hareket edebiliyor.
Resident Evil 4, üç farklı mekana sahipti. Köy, kale ve ada bölümlerinin her birinde oldukça güzel tasarlanmış mekanlar mevcuttu. Grafiklerin ve özellikle ışıklandırmanın yeni oyun motoruyla birlikte kaltiteli hale gelmesiyle görsel bir şölen sunulmuş diyebilirim. Özellikle boss savaşlarında grafiklerin ve ışıklandırmanın etkisini yoğun bir şekilde görebiliyorsunuz.
Leon, Ashley, Ada Wong ve daha fazlası: Resident Evil 4 Remake’in karakterleri:
Resident Evil serisi, özellikle ikonik karakterleri ile ünlü bir video oyunu serisi. Chris, Jill Valentine, Albert Wesker, Claire Redfield, Leon ve Ada Wong derken sayısızca popüler karakter mevcut. Resident Evil 4’ün ana popüler karakterleri ise Leon ve Ada. Ashley ve Luis yan karakterler olarak karşımıza çıkıyor. Açıkçası karakterlerin ne kadar başarılı olduğunu söylememe pek gerek yok çünkü orijinal oyundan biliyoruz ancak şunu söyleyebilirim ki Luis karakterinin tarzı çok daha iyi yapılmış. Saç modeli, kıyafeti ve seslendirmesi ile birlikte orijinal oyunda daha sönük bir karakter olan Luis, artık çok daha havalı. Tabii bir de efsane tüccar karakterimiz var ancak onu farklı bir başlıkta ele alacağımdan dolayı burada şimdilik geçiyorum.
Tabii ki de serinin en seksi karakterlerinden birisi ise Ada Wong. Kıyafetleri, saç stili ve ekipmanları ile birlikte Ada, yeniden yapımda ayrı bir güzel gözüküyor. Ashley karakteri ise yine bildiğimiz gibi oldukça sönük ancak özellikle ara sahnelerde Leon ile arasında oluşan bağ yüz animasyonları ve seslendirmeler ile birlikte artık daha güzel bir şekilde oyuncuya geçiyor ve daha oturaklı bir karakter olmuş diyebilirim. Ashley karakteri konusunda ufak yenilikler de mevcut. Onu ayrı bir başlıkta incelemek daha doğru olacaktır.
Başkanın kızı Ashley Graham karakterinde ufak değişikliklere gidilmiş:
Ashley karakterinin biraz daha detayına inmek istiyorum çünkü oynanışa direkt etki eden değişiklikler de mevcut. Öncelikle temelden başlarsak bir önceki başlıkta belirttiğim gibi yeni oyun motoruyla birlikte yüz animasyonları çok daha iyi olduğu için ara sahnelerdeki Leon ile aralarında oluşan bağ oyuncuya çok başarılı yansıyor. Bunun dışında tasarıma gelecek olursak Ashley, orijinal oyuna nazaran biraz daha olgun bir yüz ifadesine ve görünüşe sahip. Yine o masumluğu korunmuş ancak özellikle bazı sahnelerde daha büyük bir kadın gibi durduğunu söyleyebilirim. Bunun dışında ikonik mini etek ve kısa kollu üstünün yanında ceketli ve atkılı bir kombini de oyuna eklenmiş. Ayrıca Ashley artık çoğu şeyi kendisi yapabiliyor ve bize oldukça yardımcı oluyor.
Oynanış kısmında ise artık Ashley’ın orijinal oyundaki gibi bir can barı yok. Orijinal oyunda Ashley’e iki farklı komut verebiliyorduk. Ya saklanmasını istiyorduk ya da bizi takip etmesini söylüyorduk. Saklanmasını istediğimizde biz ortalığı temizledikten sonra tekrar takip ettiriyorduk. Yeniden yapımda bunu elden geçirip ya bizi oldukça yakından takip etmesini istiyoruz ya da mesafe açarak uzaktan takip ettirebiliyoruz. Bazı bölümlerde dolaplara girip biz işi bitirene kadar saklanmasını istememiz de mümkün. Ayrıca bazı bölümlerde yardımını alarak kapalı kapıları ve yerleri açtırabiliyoruz. Ashley yine düşmanlar tarafından yakalanıp kaçırılmaya çalışılabiliyor. Can barı yerine ise canı azaldığında yere çömeliyor ve bizim onu kaldırmamız gerekiyor. Özellikle kale bölümlerinde sürekli kaçırıldığı ve canı azalıp yere düşmesi sinir bozucu seviyelere gelebiliyor.
‘’Hoş geldin yabancı!’’: Resident Evil 4’ün ikonik karakteri Merchant
Her zaman ana karakterler ikonik olmaz. Bazen öyle yan karakterler olur ki akıllardan çıkmaz ve hayranları bile oluşur. İşte Resident Evil 4’ün popüler karakteri Merchant yani Türkçe adıyla Tüccar, akıllara kazınan komik diyalogları ve ifadeleriyle oyuncuların favori karakterleri arasında yerini almayı başarmıştı. Resident Evil 4 Remake’te de aynı karakter yer alıyor hem de bu sefer daha fazla diyaloğu bulunmakta.
Capcom, karakterin diyalogları çok sevildiği için yenilerini de yeniden yapımda oyuna eklemiş. Yaşlılığına atıfta bulunup belinin ağrıdığından bahsettiği, Leon’a ithafen ‘’Mola bitti sanırım, ha?’’ şeklinde diyalogları mevcut ve bunlar oyunu çok daha eğlenceli hale getirmiş. İşlevi konusunda ise tüccar size sadece silah ve silah geliştirmesi satmıyor. Bunun yanında yan görevlerden elde ettiğiniz elmaslarla pek çok özel eşya kazanabiliyorsunuz. Aynı zamanda tüccarımız bize atış poligonu da hazırlamış durumda. Sonraki başlıklarda bu detaylara ineceğiz.
Hazineler, bulmacalar ve aksiyonun müthiş harmanlanışı: Resident Evil 4 Remake bölüm tasarımları:
Resident Evil oyunlarının genel olarak çok başarılı bölüm tasarımları olduğunu düşünüyorum. Akıcılık oyunlarda oldukça önemli bir husus ve Resident Evil 4 Remake bunu çok iyi başarıyor. Bölümlerde ilerlerken bir yandan haritadaki hazineleri arıyorsunuz ve bunları ararken düşmanlar peşinizi bırakmıyor. Onun verdiği gerginlikle bir yandan hazine toplamaya çalışıp bir yandan da haritanın farklı alanlarında yer alan kilitli sandıkları açmak için anahtar kovalıyorsunuz. Anahtarları bulduktan sonra geriye dönüp o sandıkları açmak ve hazineye kavuşmak müthiş bir tatmin duygusu veriyor. Bölüm haritasının tamamını sonradan geri dönmek de dahil olmak üzere en az 1 kere tamamen dolaşıyorsunuz ve bunu yaparken oyunun akıcılığı ve gerilimi hiç mi hiç azalmıyor.
Etrafta dolaşırken girdiğiniz loot yerlerinde bile bir anda düşmanlar belirebiliyor ve oyunun her bölümünde sürekli tetikte geziyorsunuz. Oyunda bu denge çok iyi sağlanmış ve oyun hiç duraksamıyor. Bulmacaların içinde kaybolup gitmiyorsunuz. Bulmaca, hazine bulma ve düşmanlarla savaşma dengesi gerçekten çok iyi sağlanmış. Yan görevler için de tamamen başka yerlere gitmeniz gerekmiyor. Ana hikayede ilerlerken bir yandan ufak yan görevleri halledebiliyorsunuz.
Resident Evil 4 Remake’in bulmacaları biraz fazla basit kalmış:
Bir önceki başlıkta dengenin iyi sağlandığını belirtirken bulmacalardan bahsetmiştim. Resident Evil 4 Remake’in bulmacaları bir tık kolay olmuş. Biraz daha zorlamasını beklerdim çünkü Resident Evil serisi, bulmacaları ile de ünlü bir seridir. Biraz daha kafa yormak daha eğlenceli olabilirdi diye düşünüyorum.
Yine de Resident Evil 4, aksiyonuyla ön plana çıkan bir yapım olduğu için bulmacaların üstüne çok düşünülmemiş olması büyük bir eksi değil. Daha çok korku ve bulmaca ağırlıklı bir oyun olsaydı o zaman bunların daha zor ve kafa yakan bulmacalar olmasını bekleyebilirdim ancak bu oyunda beni pek rahatsız etmedi. Ufak bir eksi sadece diyebilirim.
Bir bıçak ne kadar elverişli olabilir?: Resident Evil 4 Remake’in yeni bıçak mekaniği:
Geldik, Resident Evil 4 Remake’in en can alıcı özelliğine. Yeni bir özellik olduğu için incelemeye değer olduğunu düşünüyorum ve yabancı basında da en çok övülen özellik bu olmuş. Orijinal oyunda bıçağı sadece rastgele bir şekilde savurarak saldırıları yapıyorduk anack temelinde mermi harcamadığımız için iyi bir alternatifti. Bu oyunda ise bıçak, dövüşün en temel ve en güçlü aleti konumuna gelmiş. Boss savaşlarında da bıçak oldukça işinize yarayabiliyor.
Bıçak ile parry dediğimiz saldırıları engellediğimiz hareketi yapabiliyoruz. Bunun dışında düşmanların arkasından giderken boyunlarına bıçağı saplayabiliyoruz. Bunun için çeşitli tuşlar atanmış ve oyun size gereken pozisyonlarda bu imkanı sunuyor. Düşmanlarınızı tekmeyle yere düşürdüğünüzde bıçağınız uygunsa yerdeyken de bitirici hareket olarak bıçak saplamanıza izin veriyor. Ayrıca bıçağın dayanıklılığı da bulunuyor yani kırılabiliyor. Oyunda ilk yapmanız gereken silah geliştirmesi bana göre bıçak dayanıklılığını arttırmak. Bunun dışında etrafta bulduğunuz çok daha kırılgan bıçaklarla da ana bıçağınızın dayanıklılığını harcamadan saldırılara karşılık verebilir, düşmanlara arkadan yaklaşıp gizlice alt edebilir ve yerdeyken bitirici saplamayı yapabilirsiniz. Yeni bıçak dövüş sistemi ile çok daha eğlenceli ve verimli bir oynanış sağlanmış durumda.
Resident Evil 4 Remake ile QTE sekanslarına elveda:
QTE yani açılımıyla Quick Time Event’ler oyunlarda genelde ekranda belirtilen buton veya butonlara kısa bir süre içerisinde basmanızın gerektiği ve ardından çeşitli hareketler yapabildiğiniz veya düşmanlarınızdan kaçabilmenizi sağlayan sistemlere verilen genel ad. Bazen bir yere tırmanırken bile bunlar karşınıza çıkıyor. Orijinal Resident Evil 4’te bunlara oldukça rastlıyoruz. Kocaman taşlardan kaçarken, zorlu düşmanlarla savaşırken, bir yere tırmanırken bu sekanslar karşımıza çıkıyordu. Akıllarda en çok kalanı ise Krauser ile yaptığımız ilk bıçaklı kavgada çıkan QTE sistemiydi.
Bu mini boss savaşı artık Resident Evil 4 Remake ile tamamen gerçek zamanlı hale gelmiş ve QTE sekansları büyük ölçüde ortadan kaldırılmış. Özellikle bıçağımızın parry başta olmak üzere yeni özellikleri ile birlikte bu savaş çok daha keyifli olmuş diyebilirim. Oyunun genelinde düşmanlar sizi yakaladığında bıçağınız yoksa A spamlamanız isteniyor bunun dışında da oyunda kaçınma mekaniği olmadığı için büyük düşmanlar tam size saldırısını yaparken B tuşuna basmanız isteniyor. Bunların dışında tam manasıyla bir QTE sekansı oyunda bulunmuyor.
Biri gizlilik mi dedi?: Hemen heyecanlanmayın!
Evet, oyunun demosunda da ilk köy bölümünde bunu deneyimleyebiliyorduk. Ana karakterimiz Leon, artık eğilebiliyor ve düşmanlarına sessizce arkadan yaklaşık yeni bıçak mekaniğiyle tek seferde boyunlarına saplayıp işlerini bitirebiliyor. Buna rağmen gizlilik severler çok fazla sevinmesin çünkü gizlilik pek de sandığınız gibi işlemiyor.
Açıkçası bu özellik bir yere kadar işlevli olabiliyor. Bölümlerde oldukça toplu şekilde üstünüze saldıran düşmanlar da olduğu için Leon’un eğilebilme özelliğini kullanıp arkadan gizlice gidip bıçakla öldürme işi 1-2 düşmana kadar işinize yarayabiliyor. Ardından diğerleri çoktan sizi görmüş oluyor ve birden kendinizi aksiyonda buluyorsunuz. Yine de hoş bir yenilik olduğunu söyleyebilirim. Mermiler bu oyunda çok önemli olduğu için ne kadar az mermi harcarsak o kadar iyi bu yüzden 1-2 düşman da olsa arkalarından gizlice yaklaşıp bıçakla işlerini bitirmek mermiden tasarruf ettiriyor.
Mermi harcamaya son: Resident Evil 4’ün yeni silahı Bolt Thrower:
Capcom, Resident Evil 4’te merminin oyuncular için ne kadar önemli olduğunu bildiği için yeniden yapımda çok güzel bir fikir bularak yeni bir silah getirmiş. Bolt Thrower silahımız tam anlamıyla muhteşem bir silah. İki farklı şekilde silahı kullanabiliyorsunuz. Birincisi direkt ok üretiyorsunuz ve düşmanlarınıza ok fırlatıyorsunuz. Ok fırlatmanın en etkili yanı kafadan vurduğunuzda çok fazla hasar verebilmesi. Bazı düşmanları direkt yere serebiliyorsunuz. Ayrıca oklar kırılmıyor ve tekrar toplayabiliyorsunuz. Hem mermiden tasarruf etmiş oluyorsunuz hem de sürekli ok üretmek zorunda kalmıyorsunuz. Ok üretiminin mermi üretiminden daha kolay olduğunu ve tek üretimde daha fazla kapasiteyle üretildiğini de belirtmekte fayda var.
Bir de ek olarak patlayıcı oklar mevcut. Bunlar oyunda ‘’attachable mines’’ olarak geçiyor. Bir yere saplanıyor ve ardından patlayarak çevre hasarı veriyor. Burada tabii ki de patlayıcı oldukları için geri alma şansınız olmuyor. Açıkçası mermileriniz çok azaldığında veya sonrası için mermi saklamak istediğinizde yardımınıza Bolt Thrower koşuyor. Çok mantıklı bir silah olmuş.
İçi boş, getirisi bol: Resident Evil 4 Remake’in yan görevleri:
Orijinal Resident Evil 4’te tamamlayınca silah kazanbildiğiniz ve başarım kazanabildiğimiz madalyon vurma yan etkinliklerini çoğunuz hatırlayacaktır Resident Evil 4 Remake, bu yan etkinlikleri çok daha genişleterek bir sistem üzerine oturtmuş. Yan görevler öyle ayrı bir hikayeye sahip, bambaşka mekanlara girdiğiniz ve zorlu bulmacalar çözdüğünüz görevler değil tabii ki. Madalyon vurma, fare avlama, nehirde balık vurma gibi farklı çok ufak etkinlikle var ve bunları yaptıktan sonra ‘’spinel’’ olarak geçen elmas benzeri bir para birimi kazanıyorsunuz. Bu düz paradan biraz farklı.
Tüccara gittiğinizde trade olarak geçen takas kısmına girdiğinizde sadece bu elmaslar ile alabileceğiniz hazinelerin yerini gösteren harita, özel silahlar, özel silah geliştirmesi için bilet, ekstra hazine, özel dürbünler, özelleştirilmiş yeni çanta ve silah parçaları bulunuyor. Özelleştirilmiş çanta derken demek istediğim yeniden yapımda farklı özellikli çantalar da kullanabiliyorsunuz. Örneğin daha fazla para, daha fazla kırmızı bitki veya daha fazla barut düşürme bonusuna sahip çantalar var. Açıkçası yan görevleri yapmakta fayda var çünkü bunlar oldukça işinize yarıyor. Yan etkinlikleri yapma motivasyonunuz böylece artıyor çünkü getirisi oldukça fazla.
Tüccar’ın atış poligonuna hoş geldiniz: Jetonlarınızı toplamadan gitmeyin!
Benim oyunda en eğlendiğim kısımlardan birisi de atış poligonu kısımları oldu. Tabii ki de bu zorunlu bir bölüm değil genelde tüccarın yanında asansörle gidebileceğiniz atış poligonları bulunuyor. Toplam 4 tane ve her birinde A, B ve C olmak üzere 3 ayrı seviye bulunan poligonlarda hem farklı silahları denemiş hem de mini atış oyunlarını oynamış oluyorsunuz.
B ve daha yüksek harf puanı alırsanız oyun size jeton veriyor. Bu jetonları ise makineye atarak çantanıza takabileceğiniz uğurluklar kazanabiliyorsunuz. Charm olarak geçen bu uğurluklar size ekstra bonus sağlıyor. Magnum mermisi yaparken ekstra bonus, bitki kullanırken ekstra can artışı, tabanca mermi ekstrası gibi bonuslarla hem daha çok güçleniyorsunuz hem de bunları kazanmak için eğlenceli ufak poligon etkinlikleri yapıyorsunuz. Benim çok hoşuma gittiğini söyleyebilirim.
Çok işlevli kayıt cihazı ve oto kayıt sistemi:
Resident Evil oyunlarında kayıt almak oldukça mühimdir. Kayıt odalarına kayıt almayı unutursanız hiç hoş şeyler yaşamayabilirsiniz. Özellikle eski oyunlarda otomatik kayıt sistemleri daha geliştirilmemiş olduğundan dolayı kayıt odalarında bulunan daktilolarda kayıt alınıyordu. Her Resident Evil oyununda olduğu gibi burada da tabii ki bulunuyor ancak işlevi daha da arttırılmış. Save cihazları üzerinden depoya erişim sağlayıp bir şeyler koyup bir şeyleri envantere çekebiliyorsunuz. Aynı zamanda özel çanta türleri arasında geçiş yapabiliyor çantaya taktığınız uğurlukları değiştirebiliyorsunuz. Bence çok işleve sahip olması çok iyi olmuş. İşinizi oldukça kolaylaştırıyor.
Resident Evil 4 Remake’te otomatik kayıt sistemi de bulunuyor. Bölüm öncesi, sırası ve boss savaşı öncesi önemli gördüğü yerlerde oyun sizin yerinize otomatik kayıt alıyor ve sizi herhangi bir terslikte mağdur etmiyor. Siz de ayrıca manuel kayıt alıp işinizi garantiye alabilirsiniz. Otomatik kayıt bazı yerlerde öldüğünüzde bir önceki manuel kayıt noktasına sizi götürmemeye yarıyor ve bu gerçekten oyuncu için büyük bir fırsat. Bu fırsatın kolay ve standart zorluklar için geçerli olduğunu da hatırlatmakta fayda var.
Mermi, bitki, bomba ve daha fazlası: Resident Evil 4 Remake’te bolca craft yapabilirsiniz.
Resident Evil’ın daha yakın tarihte çıkmış güncel oyunlarına bakarsanız craft sistemi üzerinde oldukça durulduğunu göreceksiniz. Resident Evil 4 Remake, serinin güncel oyunlarından da kendisine bir şeyler alarak oldukça gelişmiş bir craft sistemi ile karşımıza çıkıyor. Oyunda düşmanlardan artık mermiden çok craft kaynakları düşüyor. Barut ve diğer kaynaklar ile birlikte hali hazırda size verilen craft menüsünden istediğiniz tür mermiyi üretebiliyorsunuz. Ayrıca bitkileri renklerine göre üçünü birden veya ikili olarak ayrı ayrı craftlayabiliyorsunuz. Hepsinin kendine özgü ayrı etkileri oluyor.
Bunun dışında yeni Bolt Thrower silahı için ok, patlayıcı ok ve el bombasıyla birlikte flash bombası da yapabiliyorsunuz. Bunlardan bazılarını üretebilmek için elinizde tarifi bulunması gerekiyor. Bunu da tüccardan para karşılığı alabiliyorsunuz. Benim bu sistemle ilgili bulduğum tek eksik kısım kaynakların envanterde çok yer kaplaması. Bazen hangi silahı kullanacağınıza karar veremiyorsunuz ve elinizde o kaynaklar mermi yapmak için birikiyor. Envanterde birikmemesi için kaynakları bulduğunuz an hangi silah için mermi üreteceğinize karar vermeniz gerekiyor. Bu durum envanter kullanım deneyimini baltalıyor.
Göz kamaştırıcı boss savaşları:
Resident Evil serilerinin genel olarak destansı boss savaşları olduğunu biliyorsunuzdur. Teker teker kopan büyük uzuvlar, dönüşüm geçiren birbirinden çirkin mutant yaratıklar, alevler, kusmuklar ve çok daha fazlası ile birlikte şu ana kadar pek çok boss ile savaştık. RE Engine ile birlikte bossların çok daha kaliteli gözüktüğünü söyleyebilirim. Derileri, gözleri ve diğer tüm uzuvlarıyla gerçekten oldukça heybetliler.
Özellikle de ışıklandırmaların güzelliğiyle birlikte bir boss savaşında etrafta çıkan yangınla birlikte yükselen alevlerin arasında boss ile savaşmak çok büyük bir zevkti. Atmosfer tam anlamıyla sizi savaşa sokmayı başarıyor. Aynı zamanda bazı bosslara karşı yine bıçağı kullanmanız mümkün. Eksi olarak ise bazı savaşların beklediğimden daha kolay olduğunu belirtmem gerekiyor. Bazı bossları nasıl yok edeceğiniz çok bariz ve sizi çok fazla zorlamıyorlar ancak yine de savaşması oldukça keyifliydi diyebilirim.
Ne ararsan var: Resident Evil 4 Remake’in silah çeşitliliği.
Oyunun silah çeşitliliğinin gayet yeterli olduğunu söyleyebilirim. Oyun boyunca tüccarda satın alabileceğiniz silahlar yenileniyor ve çok fazla silaha erişim sağlayabiliyorsunuz. Ayrıca oyunun haritasında da bazı bölümlerde bedava yeni silahlar bulabiliyorsunuz. Her bir silah çeşidinin birbirinden farklı modelleri var. Birden çok pompalı modeli, tabanca modeli, tüfek modeli var. Oyun sonuna kadar sürekli değiştirip yenilerini deneyebilirsiniz.
Ayrıca daha önce bir silaha geliştirme yaptıysanız tüccara geri satarken yaptığınız geliştirmelere ödediğiniz paraları da hesaba katarak aldığınızdan çok daha pahalıya eski silahlarınızı satabiliyorsunuz. Silahların farklı eklentileri de mevcut ancak bunları sadece yan görevler ile kazanabildiğiniz spineller ile alabiliyorsunuz. Silah geliştirmeleri ise orijinal oyuna göre daha detaylı ve birden çok seviyede birden farklı özelliği geliştirmeniz mümkün.
Resident Evil 4 Remake’in düşmanları çok daha agresif:
Yeniden yapımda fark ettiğim bir diğer özellik ise düşmanlarımızın çok daha agresif olması. Orijinal oyunda da oldukça korkutucuydular ancak burada çok rahat bir şekilde etrafınızı sarıp, akıllıca size var güçleriyle saldırıp canınızı sıkabiliyorlar. Bir iki düşmanı rahatlıkla indirdikten sonra farkında olmadan etrafınızın sarıldığını veya hiç beklemediğiniz yerden sizi gafil avlamaya çalışan bir düşman görebiliyorsunuz. Testereyle gelen, baltayla gelen, size balta fırlatan, patlayıcı atan ve çok daha fazlası oyun boyunca başınıza bela oluyor.
Düşmanların daha saldırgan olması gerilim hissini çok daha üst seviyeye çıkarmış. Özellikle demoda da yer alan oyunun köydeki başlangıç kısmında oldukça gerildiğimi söyleyebilirim. Ashley ile olan bölümlerde de hem kendinizi hem de Ashley’ı korumak bu yüzden bir hayli zorlaşıyor. Bir kere yakalandınız mı size nefes aldırmıyorlar. Özellikle yüksek zorluk seviyelerde ciddi derecede sinir bozabilirler.
Hazine bul, süsle ve paranın tadını çıkar: Resident Evil 4’ün hazineleri
Oyunda hazine peşinde koşmak sonlara doğru sıkmaya başlayabilse de oyun boyunca paranın oldukça önemli olduğunu bildiğiniz için pek sorun teşkil etmiyor. Tüccardan aldığınız hazine haritası ile tüm hazinelerin yerini görebiliyorsunuz. Ayrıca oyunu ön sipariş olarak aldıysanız veya Deluxe sürümüne sahipseniz daha da gizli ek hazinelerin nerede olduğunu görebiliyorsunuz.
Bazı hazineler direkt açılabiliyor veya ateş edilerek yere düşürülüp alınabiliyorken bazıları da oyunda ilerlerken sonradan sahip olduğunuz anahtarlar veya bulmaca parçaları ile açılıp elde edilebiliyor. Tüccara bunları satabiliyorsunuz. Bulduğunuz bazı kolyelere veya taçlara ekstra taşlar takarak çok daha pahalı hale getirebiliyorsunuz. Taşları aynı renk veya hepsini birden farklı renk yaparsanız ekstra taş renk bonusu da kazanarak alacağınız parayı katlayabiliyorsunuz. Bir sürü hazine toplayıp üstüne ekstra taşlarla onları süsleyip birden hepsini sattığınızda gelen o keyif başka bir yerde yok diyebilirim.
Atmosferi arşa çıkaran ses ve müzikler:
Resident Evil serisinin genel olarak çoğu müziği ve ses kullanımı başarılıdır. İntro, bölüm içi müzikler, boss savaşlarının müzikleri ve outro'lar akıllardan çıkmaz. Bu oyunda da atmosferi destekleyici pek çok ses, ses efekti ve müzik kullanılmış. Özellikle köy bölümünde hayatta kalmaya çalıştığımız ve tonla köylüyle savaştığımız sekansta çok gerilimli ve yüksek ses efektli bir müzik tercih etmişler.
Bu müzik gerçekten beni gerdi ve oyunun içine sokmayı başardı. Oyunun credits bölümünde çalan müzikler de credits bölümünü geçmeden sonuna kadar izlemenizi sağlayacak seviyede diyebilirim. Yukarıdaki video aracılğıyla köy bölümünde çalan gerilim dolu müziği dinleyebilirsiniz.
Kişiselleştirilebilir alt yazılar:
Çok büyük bir gelişme değil belki de ama Resident Evil 4 Remake’te alt yazıları dilediğiniz gibi kişiselleştirebiliyorsunuz. Yazıları büyültüp küçültebiliyorsunuz, konuşanın isminin alt yazının yanında gösterilip gösterilmeyeceğini ayarlayabiliyorsunuz. Ayrıca konuşan ismini dilediğiniz renk yapabiliyorsunuz örneğin ben maviyi seçtim. Siz isterseniz kırmızı, sarı veya yeşil de seçebilirsiniz.
Açıkçası büyük bir özellik olmasa da orijinal oyunda alt yazının çok kötü bir fontunun olduğunu ve aşırı büyük olduğunu biliyorum bu yüzden sinematik açıdan da alt yazıları istediğimiz gibi ayarlamak deneyim açısından beni mutlu etti diyebilirim.
Oyunun performansı ve optimizasyonu nasıl?
Oyunu Xbox Series S platformunda oynadığım için diğer platformlar için pek fazla yorum yapamayabilirim ancak incelediğime göre oyunun optimizasyonu oldukça başarılı. Xbox için konuşursak Series S konsolunda 1080p 60 FPS olarak oyunu hiçbir takılma, kasma ve donma yaşamadan akıcı bir şekilde oynayabildim.
Bazı dürbün açmam gereken kısımlarda çok nadir FPS düşmesi yaşasam da bana pek fazla sıkıntı yaşatmadı. Etrafta gezinirken, çatışma anlarında ve boss savaşlarında hiçbir şekilde kasma yaşamadım. Oyunun optimizasyonu benden geçer puan aldı diyebilirim. Yukarıdaki videodan oyunun farklı platformlardaki performansına göz atabilirsiniz.
Resident Evil 4 Remake’i bitirmek kaç saat sürüyor?
Resident Evil oyunları genelde aşırı uzun sürmezler ancak 10 saatin altına da pek fazla indiklerini görmedim. Resident Evil 4 Remake, orijinaliyle neredeyse birebir aynı uzunlukta. Tabii ki oynanış tarzı ve zorluk seviyesine göre değişkenlik gösterse de oyunu ortalama 14-15 saatte bitirmeniz mümkün. Benim kişisel sürem 15 saat 48 dakika 13 saniye olarak kayıt edildi.
Howlongtobeat verilerine baktığımızda ise ana hikayenin 14 saat; yan içeriklerle birlikte 17 saate kadar varan bir oynanış süresi verisi bulunmakta. Ben yan içerikleri yaparak ve tüm hazineleri toplayarak yuvarladığımızda 16 saatte oyunu tamamlayabildim. Gayet yeterli ve sıkmayan bir uzunluk olduğunu söyleyebilirim.
Oyunun fiyatı ne kadar ve bu fiyata değer mi?
İşte geldik Türk oyuncuları için en can alıcı kısma. Ülkemizde son zamanlarda oyun fiyatlarında ciddi bir artış yaşanıyor ve art arda zamlar geliyor. Resident Evil 4 Remake de daha çıkış yapmadan bu zamlardan nasibini almıştı ve zamlanmıştı. Şu an oyunun standart versiyonu için zamlı ve güncel fiyatı Steam üzerinde 887 TL(Deluxe sürüm için 1070 TL ödemeniz gerekmekte), Xbox mağazasında 657 TL ve PlayStation mağazasında 699 TL olarak gözükmekte.
Fiyatına değme muhabbetine gelince bu fiyatların hiçbir oyun için değeceğini pek düşünmemekle birlikte piyasayı göz önüne alarak aynı fiyata sahip bundan daha başarısız oyunların güncel olarak çıkış yaptığını belirtmek isterim. Bu faktörü değerlendirerek konuşursak oyunun piyasa fiyatına göre tatmin edici ve başarılı bir oyun olduğunu söylemem mümkün.
Sonuç: Resident Evil 4 Remake ne kadar başarılı bir oyun?
İncelememizin sonuna gelirken kapanış değerlendirmesini yapalım. Özellikle orijinal oyunun hayranlarının tam 18 sonra bu şaheserin çok daha iyi hale getirilmiş bir versiyonunu oynayacaklarını garanti edebilirim. Seriye yeni girmiş yeni nesil oyuncuları ise orijinal oyuna gerek kalmadan direkt olarak bu muazzam derecede başarılı remake ile baş başa bırakabiliriz.
Capcom, şu ana kadarki en iyi yeniden yapımını biz oyunculara sunmuş. Yeni oyun mekanikleri ve dinamikleri eklenmiş. Orijinal oyundaki gereksiz kısımları da silerek bir yandan da gereken sadıklığı da korumayı başararak bir Remake nasıl olmalı bunu bize öğretmiş oldu. Son zamanlarda giderek artan Remake furyasında zirveye oynayacak kapasitede bir Remake olduğunu düşünüyorum. Ben bütçesi olan herkese Resident Evil 4 Remake’i tavsiye ediyorum.
Resident Evil 4 Remake inceleme yazımızın sonuna geldik. İncelemeyi beğendiniz mi? Oyunu oynama fırsatınız oldu mu? İnceleme ve oyun hakkındaki görüşlerinizi yorumlar kısmında bizimle paylaşabilirsiniz. Yepyeni oyun incelemelerinde görüşmek dileğiyle.