Halen emekleme aşamasında olduğu söylenen yapay zekâ, gün geçtikçe daha da gelişiyor ve daha fazla alana elini atmaya başlıyor. Gerçek zamanlı strateji oyunu olan StarCraft 2’yi oynayan bir yapay zekâ, bu oyunu insan oyuncuların %99,8’inden daha iyi oynamayı başardı.
Teknoloji firması DeepMind tarafından geliştirilen AlphaStar adındaki bu yapay zekâ, StarCraft 2’nin resmi sunucularında insan oyunculara karşı anonim şekilde çevrimiçi oyunlar oynadı. Bu yapay zekâ, rekabete girdiği tüm liglerde en iyi 200 oyuncu arasına girmeyi başardı.
StarCraft 2 ve yapay zekâ
StarCraft 2, orduları kontrol edebildiğiniz ve altyapılar inşa edebildiğiniz popüler bir bilim kurgu oyunu. Oyuncuların kısa vadede tavizler verip uzun vadede kazanımlar elde etmesi gerekiyor. Karmaşık öngörüler yapmada yapay zekâyı kullanmanın, iklim modelleme ve sürücüsüz araçlar gibi gerçek dünya uygulamalarında kullanışlı olabileceği düşünülüyor.
Ocak ayında AlphaStar’ın erken bir sürümü, dünyanın en iyi iki profesyonel oyuncusunu yenmeyi başarmıştı. Ancak o dönemde yapay zekâya oyundaki haritanın tamamını görebilme yeteneği gibi özel avantajlar sağlanmıştı.
Oyun alanında eşitliği sağlamak için bu sefer AlphaStar da tıpkı insan oyuncuların görebildiği şekilde sınırlandırıldı. DeepMind’dan Oriol Vinyals, düzenlenen basın toplantısında, yapılan bu kısıtlama sonrasında yapay zekânın birçok konumda eşzamanlı olarak eylemlerinin tamamlanmasının önüne geçildiğini söyledi. Ayrıca yapabileceği aksiyonların sayısı da kısıtlandırıldı böylece süper insan hızında tıklama özelliği de elinden alınmış oldu.
AlphaStar’ın eğitimi ve mücadelesi
StarCraft 2 oyuncuları, her biri farklı özelliklere sahip üç farklı uzaylı ırkını oynayabiliyorlar. DeepMind da AlphaStar’ın üç sürümünü oluşturdu ve her biri üç ırktan biri üzerine uzmanlaştı. Ayrıca yapay zekâ, insan oyuncuların görüntüleriyle eğitildi.
Üç versiyon da hem birbirlerine karşı hem de diğer yapay zekâlara karşı idman arkadaşı olarak oynadı. Üç sürüm de aralıksız 44 gün boyunca eğitildi bu da oyun süresi olarak 200 yıla eşit oluyor. Her biri, bir tür yapay zekâ algoritması olan tekil sinir ağlardan oluşuyordu. Böylece rakibine göre oyun tarzını ve stratejilerini çeşitlendirmeyi öğrendi.
Ardından AlphaStar, insan oyunculara karşı çevrimiçi oyunlar oynadı. Üç sürüm de her coğrafi bölgedeki en iyi 200 oyuncunun yer aldığı en üst düzey ligde mücadele etti. AlphaStar, Avrupa’da yaklaşık 90 bin oyuncu arasından %2’lik dilime girmeyi başardı.
New York Üniversitesi’nden Julian Togelius, “Bu, olağan üstü bir başarı. Bu, iyi oynamak için oldukça zor bir oyun şeklide küçümsenmemeli” dedi.
StarCarft 2, bir oyuncunun yapabileceği çok fazla hamleyi içerisinde barındırması sebebiyle yapay zekâ için de oldukça zorlayıcı. DeepMind’dan David Silver, yapılan basın toplantısında “Oyuncular, tek seferde yüzlerce birimi kontrol ediyorlar, yapılan her hamle için 1026 muhtemel seçim bulunuyor” ifadelerini kullandı.
Togelius, “Bence İnsan ve makine oynayışının kıyaslamanın tamamen adil olması gibi bir şey yok” dedi. İnsanların aksine yapay zekâ; yorulmuyor, üzülmüyor ya da parmaklarına kramp girmesi gibi fiziksel rahatsızlıkları bulunmuyor. Togelius, ayrıca AlphaStar’a yapılan kısıtlamaların eşleşmeleri olabildiğince adil hale getirdiğini de söylüyor.